معرفی کالای ایرانی

کارشناسان اقتصاد عقیده دارند یکی از دلایل مهجور ماندن محصولات ایرانی عدم معرفی کالا و شناسایی مناسب آن به مصرف کننده است. تولید کنندگان موظف هستند برای معرفی کالای خود از راه های مناسب اقدام کنند و به این ترتیب بازارهای داخلی را در دست بگیرند. اما این سوال پیش خواهد آمد که قواعد معرفی کالا چیست و چگونه دستیابی به این امر امکان پذیر خواهد بود.

اصول معرفی کالا چیست؟

در حال حاضر یکی از پرقدرت ترین ایزارهایی که برای معرفی کالا در سراسر جهان به تولید کنندگان پیشنهاد می شود استفاده از ابزار رسانه و تبلیغات است. کارشناسان اعتقاد دارند زمانی که تولید کننده ی داخلی برای آشنایی بیشتر مردم جامعه با تولیدات خود و جذب مردم به سمت تولیدات داخلی به تبلیغات روی آورد و هزینه ای را صرف معرفی کالا کند باعث می شود که اقشار جامعه با کیفیت و جنبه های مختلف کالای مورد نظر آشنا شده و بیشتر روی مصرف کالای داخلی بیاورند.

با مطالعه ی علم اقتصاد مشاهده خواهیم کرد که برگ برنده ی محصولات خارجی در فروش محصولات خود در معرفی کالا به شکل مطلوب، گسترده و مهم تر از همه مستمر است. متاسفانه تولید کنندگان داخلی با توجه به تاکید کارشناسان مبنی بر سرمایه گذاری های کلان تولید کنندگان داخلی بر صنعت تبلیغات، اطلاع رسانی و بازاریابی به این مسئله توجه نکرد و عملکرد مناسبی در جهت معرفی کالا و تبلیغات ندارند.

نقش رسانه در معرفی کالا

علاوه بر تولید کنندگان رسانه نیز نقش مهمی در معرفی کالا و شناسایی مطلوب آن به مصرف کننده بر عهده دارد. پوشش تبلیغات مناسب و جذاب، نشان دادن کیفیت مطلوب باعث آشنایی مصرف کننده با کالا شده و در انتها منجر به رونق اقتصادی تولید و اشتغال بیشتر در جامعه می شود.

یکی از نکات موثر در معرفی وشناخت کالا از طریق رسانه این است که کالا را به شکل واقعی به مصرف کننده معرفی کرده و ویژگی های واقعی کالا را بیان کنید در صورتی که مصرف کننده کالای معرفی شده را خریداری کرده و از کیفیت پایین تری برخوردار باشد سرخورده شده و اطمینان خود را نسبت به تولیدات داخلی از دست می دهد.

در حال حاضر کیفیت محصولات برای مصرف کنندگان از درجه ی اهمیت بالایی برخوردار است برخی از محصولات داخلی وجود دارند که از لحاظ کیفی شبیه محصولات خارجی هستند تولید کننده می تواند برای می تواند برای معرفی کالا و شناساندن آن به مردم در اولین محصول خود را به شکل رندمی و رایگان در اختیار برخی از افراد جامعه قرار دهد تا از این طریق اعتماد مصرف کننده را جلب کند.

البته نقش نهاد های آموزشی را در نهادینه کردن مصرف کالای داخلی نباید فراموش کرد بخش های فرهنگی جامعه با آموزش نسل جوان می توانند در جهت خودکفایی و اعتماد به محصولات تولید داخلی نقش موثری را ایفا کنند.

نقش بازاریابی در معرفی کالا

یکی دیگر از عوامل موثر در معرفی کالا به مصرف کننده بازاریابی است. بازار یابی یکی از قسمت های کسب و کار و فعالیت های اقتصادی است که بیشتر تلاش و تمرکز خود را بر روی افزایش و نگه داشتن مشتریان فعلی و همچنین تلاش برای تبدیل مشتریان بالقوه به مصرف کنندگان بالعل است. بازاریایی تنها منحصر به معرفی کالا به مصرف کننده نیست بلکه با همه ی سطوح و جنبه های فعالیت اقتصادی و کسب و کار ارتباط دارد این فرایند شامل تولید، توسعه ؛ معرفی محصول تا روش های توزیع، خدمات و استراتژی های فروش و دیگر جنبه های تجارت در ارتباط است.

یکی از نکات بسیار مهم این است که تولید کنندگان باید بدانند که در حال حاضر بازاریابی بر صدر عوامل موثر بر استاندارد های زندگی امروزی بشر قرار دارد. بازاریابی از طریق معرفی کالا، در دسترس قرار دادن خدمات و محصولات مورد نظر و همچنین عرضه ی آن با قیمت مناسب بر سبک زندگی اقشار جامعه تاثیر می گذارد.

یکی از مهم ترین فعالیت های بازاریابی که در معرفی کالا نقش موثری را ایفا می کند شناخت بازار همچنین نیازمندی های بازار است که به عنوان تحلیل بازار شناخته می شود. در کشورهای پیشرفته بازاریابی از جایگاه ویژه ای برخوردار است با شناخت بازار مختلف برای محصولات متفاوت آن ها را دسته بندی کرده و با انتخاب روشی متناسب با سطح جامعه به معرفی کالا پرداخته و می توان به بهترین نحو از آن استفاده کرد.