تولید کالای ایرانی

اهمیت تولید کالای ایرانی

از آن جا که در دورانی زندگی می کنیم که کشورها بیشتر از قوای نظامی به رشد اقتصادی اهمیت می دهند باید دغدغه ی این را داشته باشیم که به عنوان یک شهروند ایرانی چگونه می توانیم به رشد اقتصادی کشورمان کمک کنیم، مطمئنا اولین گزینه ای که به ذهن خطور می کند حمایت از تولید کالای ایرانی است اما یک سوال در اینجا مطرح است هدف از تولید کالای ایرانی چیست؟ کدام کالاها ایرانی هستند؟ برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید.
اهداف تولید کالای ایرانی چیست

هدف ما از حمایت و تولید کالای ایرانی چیست؟

مسلما ما اهداف مختلفی در برخورد با این موضوع داریم که در زیر به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. در ابتدای امر باید بگوییم که تعریف تولید کالای ایرانی منوط به این نیست که این کالا به شکل مشخص در همه ی مراحل در داخل کشور تولید شده باشد. در حال حاضر شاهد این امر هستیم که بزرگترین برندهای دنیا برخی از مراحل ساخت و تولید را در کشورهای دیگر به انجام می رسانند.

مراحل ساخت و تولید

اشتغال: یکی از مهم ترین اهدافی که می توانیم در تولید کالای ایرانی دنبال کنیم ایجاد زمینه ی اشتغال است. در این میان معیار اصلی این خواهد بود که چه مقدار کالا در ایران تولید می شود. ممکن است این کالا متعلق به برندی غیر ایرانی باشد مسلما در این موقعیت ما سهم اشتغال برند را از دست خواهیم داد. اما در عین حال به واسطه ی تولید برخی از قطعات و مونتاژ و تولید کالای نهایی به امر اشتغال کمک خواهد رساند. اگر بخواهیم براساس این دیدگاه شاخص اصلی قضاوت را در ا زمینه تولید کالای ایرانی را بسنجیم معیار ایرانی بودن کالا به میزان تولید کالا در کشور باز می گردد. پس هر چه کالای مورد نظر و قطعات مربوط به آن بیشتر در کشور تولید شود زمینه ایجاد اشتغال بیشتر را فراهم خواهد کرد.

اهمیت تولید کالای ایرانی

رشد اقتصادی: ممکن است دغدغه ی تولید کالای ایرانی و حمایت از تولید داخلی بالا بردن رشد اقتصادی باشد. در این موقعیت ارزش افزوده به عنوان عامل شاخص حمایت از تولید کالا در کشور است. در این حالت باید محاسبه کرد که تولید این کالا در رشد اقتصادی کشور تا چه حد تاثیر دارد. مسلما در این موقعیت فعالیت هایی که با ارزش افزوده ی پایین هستند می توانند در خارج از کشور دنبال شوند. نتیجه ی انتخاب این معیار برای تولید کالای ایرانی این است که بیشتر به تولید کالاهای دانش بنیان توجه شده هر چند که از لحاظ اشتغال زایی درصد کمتری شغل ایجاد کنند.

خودکفایی: ممکن است در بعضی مواقع هدف از تولید کالای ایرانی ایجاد امر خودکفایی باشد که در این صورت باید کالای مورد نظر بدون احتیاج به کمپانی ها در خارج از کشور تولید کرد. در این موقعیت باید توانایی ساخت و تولید پیچیده ترین بخش یا قطعات کالا در کشور فراهم باشد تا بتوانیم ادعا کنیم که تولید کالای ایرانی کاملا بومی و داخلی بوده است. در اینجا این مسئله اهمیت دارد که در صورتی که دروازه ی واردات کالای مورد نظر به روی کشور بسته شود توانایی تولید کالا به میزان نیاز جامعه باید وجود داشته باشد.

عزت ملی: در برخی موارد هدف از تولید کالای ایرانی افزایش عزت ملی است که در این صورت مهم برند ایرانی است که باعث عزت و سربلندی کشور می شود فرقی نمی کند اگر هیچ قطعه و بخشی از این کالا در ایران تولید نشود. در حال حاضر مشاهده می کنیم کمپانی های بزرگ دنیا از این روش بهره مند می شوند مانند لوازم تصویری که برند متعلق به کشور کره و ژاپن است اما هیچ کدام از این وسایل در داخل این کشورها تولید نمی شوند تنها افتخار و سربلندی آن برای آن ها است.

نتیجه

در نتیجه مهم است که در جهت حمایت از تولید کالای ایرانی مردم کالایی را خریداری نمایند که همه ی اهداف بالا را تامین کند. این یعنی برند کالا کاملا ایرانی بوده و در داخل مرز های کشور تولید شود ایجاد اشتغال نماید، در صورتی هم که همه ی اهداف را در بر نگیرد اما میزانی از اهداف بالا را دنبال کند ارزشند است. فراموش نکنید تولید کالای ایرانی در هر سطح که انجام شود از درجه ی اهمیت بالایی برخوردار است.